2006年 9月28日更新
目次
秋学期授業日程 2006/9/28
授業日程 2006/4/18
授業の概要 2006/4/5
テキスト 2006/4/5
授業の進め方 2006/4/5
秋学期授業日程 2006/9/28
現在のところの予定です。
なおテキストは、Celce-Murcia, M. (2001) Teaching English as a Second or Foreign Language (3rd ed.) Heinle & Heinleを続けて使用します。
回数 | 日程 | 担当者 | 論文 | ページ |
---|---|---|---|---|
(1) | 9/28 | オリエンテーション | ||
(2) | 10/5 | 柳 | Commuinicative Language Teaching for the Twenty-first Century | 13-28 |
(3) | 10/12 | 未定 | 未定 | |
(4) | 10/19 | 中平 | Planning Lessons | 403-414 |
(5) | 10/26 | 堀江 | Skills and Strategies for Proficient Listening | 87-100 |
(6) | 11/2 | 林 | When the Teacher is a Non-Native Speaker | 429-442 |
(7) | 11/9 | 岡 | Second Language Assessment | 515-534 |
(8) | 11/16 | 森 | Syllabus Design | 55-66 |
(9) | 11/30 | 下田 | Textbooks: Evaluation for Selection and Analysis for implementation | 415-428 |
(10) | 12/7 | 未定 | 未定 | |
(11) | 12/14 | 未定 | 未定 | |
(12) | 12/21 | 未定 | 未定 | |
(13) | 1/11 | 未定 | 未定 | |
(14) | 1/18 | 未定 | 未定 | |
(15) | 1/25 | 未定 | 未定 |
授業日程
授業の日程は次の通りです。
回数 | 日程 | 担当者 | 論文 | ページ |
---|---|---|---|---|
(1) | 4/20 | 柳 | Language Teaching Approaches: An Overview, | 3-12 |
(2) | 4/27 | 小泉 | Supporting Second Language Children's Content Learning and Language Development in K-5. |
367-384 |
(3) | 5/11 | 森 | Language Learning Styles and Strategies. | 359-366 |
(4) | 5/18 | 休み | ||
(5) | 5/25 | 岡 | The Use of Media in Language Teaching. | 459-476 |
(6) | 6/1 | 堀江 | Teaching Children Literacy Skills in a Second Language. | 153-170 |
(7) | 6/8 | 中平 | English for Specific Purposes(ESP): Tailoring Courses to Students Needs and to the Outside World. |
43-54 |
(8) | 6/15 | 未定 | ||
(9) | 6/22 | 未定 | ||
(10) | 6/29 | 柳 | Communicative Language Teaching for the Twenty-First Century. | 13-28 |
(11) | 7/6 | 斎藤 | Teaching Pronunciation. | 117-138 |
(12) | 7/13 | 下田 | Grammar in Writing. | 233-248 |
授業の概要
この授業は英語教育学全般について、受講生の関心のあるテーマに関する論文をレポートしてもらい、修士論文の作成に役立てることを目的にしています。受講生はテキストやそれ以外の文献から自分の関心のあるテーマを選び、授業でその内容をレポートし、他の院生と意見を交換します。
テキスト
Celce-Murcia, M. (2001) Teaching English as a Second or Foreign Language (3rd ed.) Heinle & Heinle.
授業の進め方
(1)テキストから自分で興味のある章を読んで、その内容をまとめてください。
(2)日程を決めて、それぞれ授業で発表します。
(3)他の人の発表についても、論文を事前に配りますので、概要を把握して授業に出席してください
(4)日程は、第1回目の授業の時(4月13日)に話し合います。